Magnesium

  1. Wat maakt Zechsal magnesium zo heilzaam?

    Wie is Zechsal?

    Zechsal is een breed begrip onder de voedingsdeskundigen, artsen en therapeuten. Dit merk levert namelijk diverse supplementen waarmee je je lichaam kunt ondersteunen. Het doel van Zechsal is een belangrijke bijdrage te leveren aan de gezondheid en welzijn van de mens. Zechsal produceert en levert producten aan zowel (biologische) winkels als aan therapeuten.

    Waarom Zechsal Magnesium?

    Zechsal gebruikt voor haar producten het natuurlijke magnesiumchloride uit de Zechsteinbron. Dit product wordt zo puur mogelijk doorgegeven aan de consument. De producten zijn niet getest op dieren en bevatten geen conserveermiddelen. Daarmee voldoet Zechsal aan de strengste richtlijnen.
    Het magnesium van Zechsal komt rechtstreeks uit de Zechsteinbron en is voorzien van een kwaliteitskeurmerk. Het winningsproces vindt plaats in Groningen. Hier worden de magnesiumkristallen naar boven gehaald die op ruim 1600 meter d
    Lees meer »
  2. Wat is Magnesium?

    Magnesium is een onmisbaar mineraal, net als bijvoorbeeld ijzer, zink, chroom en calcium. Het is een mineraal dat ons lichaam niet zelf kan aanmaken. We halen magnesium doorgaans uit onze voeding. Echter, omdat de grond waarop je gewassen verbouwen niet altijd meer toereikend is in wat we nodig hebben, ontbreken er meer en meer mineralen in onze voedingsmiddelen. Magnesium is een mineraal die heel belangrijk is voor je energievoorziening en je hormoonbalans. Samengevat is Magnesium belangrijk voor:

    • het goed functioneren van onze spieren
    • de bouw van onze botten
    • het op peil houden van onze bloeddruk
    • het reguleren van de bloedsuikerspiegel
    • een goede werking van ons zenuwstelsel
    • aanmaken van hormonen
    • opbouw van lichaamseiwit



    Lees meer »
  3. Wat gebeurt er als je teveel Magnesium inneemt?

    Het is mogelijk om teveel aan Magnesium binnen te krijgen. Echter, het is niet mogelijk om een teveel aan Magnesium via voeding binnen te krijgen. Gebruik je supplementen, mineraalwater of magnesium zouten waar magnesium in zit, dan is dit wel mogelijk. Er is sprake van een magnesiumoverschot wanneer je per dag meer dan 250 milligram extra magnesium binnen krijgt. Krijg je eenmalig een overschot binnen of gedurende een korte periode, dan is dit niet erg. Dit geeft doorgaans ook weinig klachten. Gebruik je gedurende langere tijd teveel magnesium, dan is dit wel schadelijk.

    Afhankelijk van de bouw van je lichaam, je leeftijd en je leefpatroon kan het zijn dat je teveel Magnesium binnen krijgt. Welke lichamelijke effecten kunnen er dan ontstaan?

    • Je kunt misselijk worden
    • Je kunt gaan braken
    • je kunt een lage bloeddruk krijgen
    • je kunt meer dorst krijgen dan normaal
    • je kunt een verstoorde ademhaling krijgen
    • je kunt j
    Lees meer »
  4. Wanneer kun je beter geen Magnesium gebruiken?

    Veel mensen hebben een tekort aan Magnesium. Dit komt, omdat de grond waar we tegenwoordig onze gewassen op verbouwen arm aan mineralen is. Daarnaast bestaat het voedingspatroon voor veel mensen uit witmeel of suikerrijke producten. 

    Niet iedereen heeft baat bij de inname van extra Magnesium supplementen. Dit geldt met name voor nierpatienten en hartpatienten. Wat namelijk blijkt, is dat een nierziekte waarbij de nierfunctie ernstig verstoord, een magnesiumoverschot kan veroorzaken. Omgekeerd geldt ook dat een grote hoeveelheid magnesium bij een nierziekte gevaarlijk kan zijn voor de gezondheid. Voor mensen die lijden aan een stoornis in de prikkelgeleiding van het hart geldt dat het nemen van extra Magnesium niet verstandig is. Het is altijd verstandig om eerst met je arts te overleggen voordat je begint aan het toevoegen van extra Magnesium supplementen aan je dagelijkse inname. 

    Lees meer »
  5. Wat zijn de voordelen van een Magnesiumbad of -olie?

    Een Magnesiumbad of Magnesiumolie kent een aantal gezondheidsvoordelen. De Magnesium in de vorm van badvlokken of olie wordt gemakkelijk via de huid opgenomen. Het is met name prettig wanneer je vermoeide spieren hebt. Wanneer je moeilijk in slaap komt of last hebt van restless legs, wanneer je last hebt van stress of spierpijn. 

    Lees meer »
  6. Hoezo helpt Magnesium bij stress?

    Een belangrijke oorzaak van een magnesiumtekort is stress. Hoe meer stress, hoe meer je lichaam magnesium verbruikt. Wanneer je een tekort aan magnesium hebt, kan je lichaam meer adrenaline aanmaken met als gevolg dat je lichaam in een alerte staat blijft. Adrenaline vernauwt bloedvaten, verhoogt de bloeddruk en laat het hart sneller kloppen. Magnesium wordt heel goed door de huid opgenomen. Daarnaast is de huid ook geschikt voor het afvoeren van afvalstoffen. Met die combinatie komt je lichaam tot rust.

    Lees meer »
  7. Welke voedingsmiddelen bevatten Magnesium?

    Er zijn een aantal voedingsmiddelen waarin Magnesium rijk aanwezig is. We sommen ze hier even op:

    • in diverse soorten noten zoals amandelen, cashewnoten, pinda's en paranoten
    • in zaden zoals pompoen, sesam, zonnebloem, lijnzaad en pijnboom pitten
    • in groene groenten zoals spinazie, broccoli, bonen en peulvruchten
    • in fruit zoals bananen en ananas
    • in zeegroenten zoals zeewier en kelp
    • in Keltisch zeezout
    • in groene kruiden zoals basilicum en dille
    • in (rauwe) cacao
    • in volkoren granen

    Wil je magnesium als supplement bestellen? Klik dan HIER.

    Lees meer »
  8. Wie lopen een risico op een Magnesium tekort?

    De Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) meldt dat zeker 20 procent van de volwassenen in West-Europa de dagelijks benodigde inname aan Magnesium niet haalt. Volgens onderzoekers in de VS krijgt ruim 60 procent van de Amerikanen te weinig Magnesium binnen.

    De belangrijkste oorzaak voor een tekort aan Magnesium is ongezond eten. Voeding op basis van veel geraffineerde koolhydraten, zoals witmeelproducten, bevat nauwelijks Magnesium. Als tweede belangrijkste oorzaak wordt stress genoemd. Veel stress leidt tot een afname van Magnesium.

    Tot slot worden zware fysieke inspanningen genoemd als mogelijke oorzaak voor een tekort. Mensen die dagelijks zwaar lichamelijk werk verrichten of vaak intensief sporten doen er goed aan om extra Magnesium te gebruiken.

    Wil je magnesium supplementen bestellen? Klik dan HIER.

    Lees meer »
  9. Hoeveel Magnesium heb ik nodig?

    Volgens de Nederlandse Gezondheidsraad is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) 300 milligram voor vrouwen en 350 milligram voor mannen. Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven hebben dagelijks 280 mg nodig.

    Voor kinderen geldt een lagere dosering. Kinderen van 8 tot 11 maanden hebben een dagelijkse hoeveelheid van 80 mg nodig. Kinderen van 6-9 jaar hebben daarentegen 200 mg per dag nodig.

    Voor Magnesium uit normale voeding geldt geen bovengrens. Daar kun je zoveel als je wilt van innemen. Voor de inname van supplementen geldt een bovengrens va 250 mg per dag.

    Een Magnesiumbad of Magnesiumolie hebben een andere werking / ander effect dan de inname van Magnesiumpillen. Voor de pillen geldt een bovengrens van 250 mg per dag.

    Ieder mens is verschillend. Bovenstaande gegevens is een gemiddelde en kan afwijken. Raadpleeg altijd eerst je arts alvorens je start met de inname van extra magnesium.

    Lees meer »
  10. Magnesium slikken of smeren?

    Magnesiumolie of Magnesium badvlokken worden doorgaans beter door de huid opgenomen, dan wanneer je deze oraal inneemt door middel van Magnesium pillen. Met name mensen die last hebben van minder goed werkende darmen doen het beter op Magnesium vlokken of Magnesium olie. Dit geldt ook voor mensen die last hebben van maagproblemen.

    Let wel: sta je onder behandeling van een arts dan is het verstandig om eerst met deze te overleggen voordat je start met Magnesium.

    Wil je magnesium supplementen bestellen, klik dan HIER.

    Lees meer »