Hoe doe je dat nou, meer voelen en minder denken? Het is een vraag die ik regelmatig gesteld krijg. Zelf heb ik er ook mee geworsteld. Wanneer je in staat bent om het denken los te laten, komt het gevoelsleven tot bloei. Er zijn een aantal manieren om dit voor elkaar te krijgen. Dit is niet eenvoudig. Daarom is het zo belangrijk om eerst een antwoord te geven op de volgende vraag:
 
Waarom zou je meer willen voelen? 
 
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand meer wil voelen in zijn of haar leven. Dit kan zijn:

- Ik zit teveel in mijn hoofd waardoor het me niet goed lukt om te ontspannen
- Ik wil graag meer op mijn intuitie kunnen vertrouwen
- Ik wil in verbinding staan met anderen, met name met mijn partner
- Ik kan mijn emoties moeilijk uiten
- Ik heb te weinig verwerkt in mijn leven, door mijn emoties weg te drukken
- In mijn werk is het belangrijk dat ik goed kan voelen
- Ik ben rationeel heel sterk, maar besef dat ik hierin kan doorschieten
- Ik ben bang om meer te voelen, maar weet dat dit belangrijk is
- Ik heb spirituele kwaliteiten en ik wil me hierin verdiepen en ontwikkelen
- Ik heb regelmatig buikpijn, maar weet niet waarvan 
 
Meer voelen....., en dan? 
 
Omdat we de gevoelswereld willen vastpakken, willen kunnen begrijpen proberen we met onze logica uit te vinden hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen. Echter, wat de meeste mensen vergeten is dat je gevoelswereld meer omvat dan alleen een schakel omzetten of een puzzelstuk toevoegen. Het vraagt onder meer om discipline, geduld en om toewijding. Want gevoelens willen kunnen stromen. Net als een rivier, wil het in beweging blijven. Het vraagt dus om een verandering. Een verandering in jouw doen en laten.
En daarmee ben je er nog niet. Want eenmaal wanneer je je gevoelswereld hebt geactiveerd is er geen weg meer terug. Het is als het openen van een sluisdeur. Je laat de rivier toe om in je te gaan stromen. Een rivier die stroom zal zijn weg vinden in je hele systeem. Het zal openingen creeeren en processen in gang zetten. Emoties die zijn vastgezet in de loop der jaren, kunnen losgeweekt worden. Het verschil tussen je denken en je gevoelswereld is dat het denken gestopt kan worden, maar je gevoelswereld niet. De sluizen zijn geopend en daarmee is het niet meer te stoppen. 
Vanuit dit perspectief is het dan ook wijs om je te beseffen, dat wanneer je besluit om de zoektocht naar je gevoelswereld te starten, dat er dan een proces op gang komt waarvan je niet weet hoe deze zal gaan lopen. De deuren die geopend worden in jezelf kunnen overweldigend zijn.
 
Om je gevoelswereld te openen heb je, zoals eerder in dit stuk aangegeven, discipline, geduld en toewijding nodig. Er zijn een aantal basisprincipes die dit proces kunnen versnellen en vergroten. Dit zijn: 
 
Gedachten op stil zetten 
 
Gevoel gaat over je lichaam, over dat wat je lichamelijk waarneemt. Je gedachten ontnemen je de kans om te voelen, het zijn elkaars tegenpolen. Dit houdt in dat wanneer je je identificeert met je denken, voorkeuren, afkeuren, oordelen en interpretaties, dat je dan meteen ook minder aanwezig bent. Het verstand probeert altijd het Nu te ontkennen en er aan te ontsnappen, omdat het verstand altijd in het verleden of in de toekomst leeft. Door je gedacten op stil te zetten, even helemaal niets te denken en in stilte te zijn met je geest en lichaam geef je gevoelens de kans om zich te ontwikkelen. De gevoelens die dan de ruimte krijgen, worden namelijk niet beinvloed door een oordeel of overtuiging. Gevoel is er dan in zijn puurheid, in wie je werkelijk bent. 
Je kunt niet zomaar je gedachten op stil zetten. Dit vraagt om oefening en geduld. Begin met een moment, start met bewustwording. Door je te focussen op je lichaam, door je lijf te observeren is er een kans om uit je gedachten te stappen. Door om je heen te kijen, de natuur te observeren, is er een kans dat je gedachten op stil kunt zetten. Start met een moment en bouw dit verder uit. 
 
Overgave 
 
Wanneer je van binnen naar buiten leeft, dan leef je vanuit overgave. Het gaat om loslaten van je brein en alles als vanzelf op je af te laten komen. 
Overgave gaat ook over loslaten. Namelijk de weerstand in jezelf over je heen laten komen, zonder hier tegenin te gaan. Dus alle gevoelens te accepteren, gevoelens zoals boosheid, verdriet, onzekerheid enzovoort. En juist door alle gevoelens toe te laten, ervaar je een gevoel van opluchting en lichtheid. Behalve overgave van gevoelens kun je je ook overgeven aan het leven. Dan accepteer je het leven zoals het op je af komt. Dan ontvang je de signalen die je nodig hebt om een keuze te kunnen maken. Alles wat weerstand op roept is in dat geval je ego en dus niet je gevoel. Het gaat om vertrouwen hebben in het leven en accepteren van dat wat er is. Dan leef je in rust en tevredenheid en ben je beter in staat om te voelen en te handelen op basis van je gevoel.  
 
Angsten aan gaan en patronen doorbreken 
 
Je gedachten kunnen zo sterk aanwezig zijn, dat zich dit uit in angst. Angst voor spinnen, voor drukke pleinen, voor benauwde ruimtes. Het is de kracht van de gedachten waarmee we het onszelf heel moeilijk kunnen maken. Angst voel je in je hele systeem. Je lichaam maakt adrenaline aan en je spieren aangespannen. De adrenaline legt je hele systeem plat, wat ten koste gaat van je weerstand. Angst kost je lichaam veel energie. En wat krijg je er voor terug? Wat levert het je op? In 80% van de gevallen helemaal niets. De andere 20% is er voor om jou te waarschuwen voor gevaar, voor werkelijk gevaar. Dan is angst functioneel.   
Wanneer je angst voelt ben je met je gedachten in het verleden of in de toekomst. Je wilt controle houden over de situatie en angst verlamd je daarin. Echter, het tegenovergestelde van controle is loslaten. Wat gebeurt er als je de angst accepteert en het er laat zijn? Juist ja, dan ontstaat gevoel!
 
Soms is het verstandig om in het leven dat te doen waar je bang voor bent. Bang zijn is een hersenspinsel en gebaseerd op een nare ervaring uit het verleden of een zorg voor de toekomst. Maar wanneer je beseft dat we in het nu leven en onze gedachten niet altijd objectief zijn kun je angsten ook als een uitdaging gaan zien. Wanneer het je lukt om een angst aan te gaan, doorbreek je een patroon. Het patroon van veiligheid en controle. Begin klein, dan ga je ervaren dat je er vleugels van krijgt. Kortom: Durf je een vriend niet aan te spreken op zijn gedrag? Doe het gewoon en zie wat er gebeurt. Er ontstaat ruimte in jezelf, opluchting en verlichting. Je gevoelsleven krijgt een boost!
 
Overlevingsmechanismen onder de loep
 
In een onveilige omgeving zijn we in staat om te gaan overleven. Vaak is dit ontstaan in de kindertijd. Wanneer je je onveilig voelt, kan het zijn dat je als vanzelf een overlevingsmechanisme in zet. De vier overlevingsmechanismen die we hier bespreken zijn vluchten, pleasen, bevriezen of vechten. In onze kindertijd heeft het ons geholpen om door bepaalde pijnlijke of onplezierige situaties heen te komen. Vaak dient deze strategie niet meer wanneer je ouder bent geworden. Sterker nog, het belemmert je te zijn in wie je werkelijk bent. Het blokkeert je gevoel. 
 
Vluchten of vermijden
Vluchtgedrag laat je zien wanneer je in situaties conflictmijdend bent. Wanneer je een confrontatie, een lastig gesprek, liever uit de weg gaat. Waarschijnlijk, omdat je bang bent voor ruzie. De onderliggende overtuiging hierin is dat je bang bent voor afwijzing of om er niet meer toe te doen. De onzekerheid over jezelf overheerst. Ook kan het zijn dat je sociale contacten eng vindt. Vroeger als kind zat je liever in je kamer, alleen, dan dat je aanwezig was in het gezin of met klasgenoten. Bij vluchten of vermijden ben je in staat om een situatie heel goed in te schatten. Je intuitie of voelsprieten vertellen jou haarfijn hoe je onzichtbaar kunt worden zonder dat anderen dit direct door hebben. Echter, uiteindelijk mis je daarmee de kans om je gevoel te uiten, om de waarheid te spreken, om jezelf te laten zien. 
 
Pleasen
Wanneer een kind bang is om verlaten te worden kan het zijn dat hij/zij compensatiegedrag laat zien door te gaan pleasen. Vaak hebben deze kinderen een enorm goed inlevingsvermogen in de ander. De voelsprieten over wat de ander nodig heeft is sterk ontwikkeld. Deze kinderen zijn in staat om zichzelf aan te passen en ceeeren een omgeving waarin ze vrolijkheid en veiligheid ervaren. Als kind en later ook als volwassene zijn ze instaat om zichzelf volledig weg te cijferen. Om gevoel te onderdrukken ten bate van de ander. De aandacht is constant naar buiten gericht. Behalve dat ze zichzelf vergeten lopen ze ook het risico dat anderen over hun grenzen heen gaan, wat uiteindelijk kan leiden tot diverse lichamelijke klachten of zelfs tot een burn out.   
 
Bevriezen
Wanneer je als kind een trauma hebt ervaren, kan het zijn dat een van je overlevingsmechanismen bevriezen is. Eigenlijk komt het er op neer dat in een gespannen situatie deze kinderen (en volwassenen) alle spieren aanspannen die in het lijf aanwezig zijn. Alles wordt ingeschakeld en daardoor kunnen ze niets meer. Je begrijpt dat door te bevriezen dat je lichaam veel energie verbruikt. Dit kan leiden tot uitputting. Uitputting van de nieren of bijnieren bijvoorbeeld. Om dit overlevingsmechanisme te overwinnen is het belangrijk dat je leert om voor jezelf op te komen. Dat je leert om je ruimte in te nemen en dat de situatie in het verleden gaat herprogrammeren. Een ademsessie kan hierin ondersteunen. 
 
Vechten
Als ouder weten we dat ieder kind graag aandacht wilt. En wanneer er geen aandacht voor een kind is, dan zal het om aandacht gaan vragen. Vaak is dit negatieve aandacht, maar ook dat is aandacht voor een kind. Kinderen die vechten inzetten als overlevingsmechanisme zullen overwegend lastig zijn. Vaak schreeuwen ze, spelen ze de baas en maken ze ruzie. Volwassenen die vechten kiezen als overlevingsmechanisme voelen zich snel boos en uiten dit door dominant gedrag. Ze houden graag controle. 
 
Bewustzijn 
 
Verandering vraagt om bewustzijn. Alles begint met deze stap. Door je bewust te worden van je gedachten en van je lichaam wordt een proces als vanzelf opgestart. 
Het waarnemen van onze emoties, het waarnemen van onze gedachten en onze reacties zijn belangrijke aspecten om je dichter bij je gevoelswereld te brengen. Door van jezelf toeschouwer te maken komt al het onbewust in het licht van bewustzijn te staan. Gedachten en emoties voeden elkaar namelijk. Dit betekent observeer de gedachte, voel de emotie, observeer de reactie.  
 
Actief bewegen 
 
Om je gevoelswereld te omarmen is het belangrijk dat je aandacht naar je lichaam verplaatst wordt. Met actief bewegen wordt bedoeld dat je op welke manier dan ook bewust met je lichaam aan de slag gaat. Je kiest voor een bewegingsvorm waarin je individueel te werk gaat. Denk aan dansen of zingen. Maar ook zelf massage of yoga is hiervoor geschikt. Door te bewegen gaat je aandacht naar je lijf en krijgen je gedachten minder kans om aanwezig te zijn. 
 
Aandacht voor je lichaam 
 
Als je je aandacht zoveel mogelijk in je lichaam houdt, word je verankerd in het nu. Je verliest jezelf dan niet meer in de buitenwereld en ook niet in je verstand. Gedachten en emoties, angsten en verlangens kunnen er nog wel tot op zekere hoogte zijn, maar ze nemen je niet in bezit. Hoe meer bewustzijn je richt op je innerlijke lichaam, des te hoger wordt de trillingsfrequentie er van. Wanneer je het lastig vindt om in contact te komen met je innerlijke lichaam, is het meestal gemakkelijker om eerst op je ademhaling te concentreren. Door bewuste ademhaling kom je geleidelijk in contact met je innerlijke lichaam. Volg de ademhaling met je aandacht terwijl ze je lichaam in en uit gaat. Let er tijdens het ademen op dat je gebruik maakt van je buikademhaling. 
 
Zitten in stilte met jezelf 
 
Eigenlijk is dit de meest eenvoudige actie om je gevoelsleven meer ruimte te geven. Zitten in stilte met jezelf houdt in dat je op een rustige plek gaat zitten, op een stoel met een rechte leuning. Je armen leg je op je schoot en je ogen zijn gesloten. In stilte observeer je je lichaam. Je volgt je ademhaling en ervaart wat er in jezelf gebeurt. Wanneer je dit regelmatig doet, zal je merken dat het steeds gemakkelijker wordt. Eveneens dat er veranderingen optreden. Veranderingen in je zelf, maar ook om je heen. 
 
Ik wil graag hulp bij mijn gevoelsleven. Kan ik bij Memorable terecht?  
 
Jazeker kan dat. Ik help je graag bij dit proces. Door je aan te melden via de contactpagina, neem ik zo snel mogelijk contact met je op. Klik HIER